<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Företagets värdefullaste tillgång

I de flesta företag och organisationer är det få personer som uppskattar innehållet på webbplatsen till dess fulla värde. Och ju högre upp i hierarkin man kommer desto mindre bryr man sig. Jag vet flera företagsledare som nästan aldrig tittar på den egna webbplatsen, än mindre läser texterna.

Det är märkligt med tanke på hur mycket webbplatsen har kostat företaget. Att då inte ens läsa innehållet och ställa självklara frågor som om det ger något tillbaka och om det är relevant är väl nästan tjänstefel.

Ett typiskt webbprojekt

Någon i ledningen kommer på att en man borde ha en webbplats. It-avdelningen ges i uppdrag att ta fram en lösning. Därför att webben ju handlar om teknik, eller hur? IT-avdelningen betraktar webben som något som katten släpat in och försöker komma undan så enkelt som möjligt.

För att slippa göra något själva, vilket man varken har tid eller kompetens för, köper man ett dyrt publiceringsverktyg och anser att man har gjort sitt. Marknadsavdelningen får ta över projektet och gör som de brukar. De ringer sin reklambyrå, som säger att javisst, det fixar vi. Ännu mer pengar spenderas på en snygg formgivning enligt senaste webbreklambyråstandard.

Någon gång strax innan lanseringen, som reklambyrån fixar med releasparty och allt, kommer någon på att det kanske borde finnas ett innehåll. Den vanliga copytexten om marknadsledare och spjutspetsteknik kanske inte räcker trots allt.

Visst, den medarbetare som har mest tid ges i uppdrag att kräva in material från de olika avdelningarna. Om detta är totalt omöjligt att publicera som det är, måste det skrivas om. Ett lämpligt jobb för en praktikant eller vikare?

Så kan det gå till när innehåll skapas även på stora företags webbplatser. Företag som i vanliga fall är seriösa med vad de presenterar.

Ett enkelt räknexempel

Ett medelstort företags webbplats kostar kanske 500 000 kronor om man räknar in allt; från reklambyrå, publiceringsverktyg och tid för medarbetare att ta fram innehåll. Om platsen har femtio sidor kostar dessa 10 000 var. Tillkommer kostnader för marknadsföring och underhåll.

Hur många webbsidor innehåller värde för 10 000 kr?

Innehållet allt viktigare med tiden

Jag tror att frågor som dessa måste och kommer att ställas alltmer av seriösa företagsledningar. Men det går trögt. Fortfarande anses goda texter och ett bra innehåll vara det minst viktiga i ett webbprojekt. Den som betalas sämst är den som svarar för och skriver innehållet.

Det finns många webbplatsanvariga på olika företag som vet allt detta och i tysthet sliter med att lägga in bra innehåll på sina webbplatser. Ett arbete som de knappast får berättigad uppmärksamhet för och än mindre belöning. Men de fortsätter för de kan inte annat.

Alla ni som jobbar med att skriva bra texter och redigerar innehåll så att det blir användbart för besökare. Stå på er, ställ krav på välskrivna texter och ett bra innehåll. Sätt kvalitet före kvantitet. Skriv för besökarna och inte ledningen. Se till att era webbplatser är aktuella och ta bort gammalt material. Ge inte efter för kortsiktiga krav som bygger på okunskap om hur webben fungerar.

Utvecklingen är obeveklig, innehållet kommer med tiden att bli betraktad för vad det är: företagets mest värdefulla tillgång.

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!