<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Var tråkig med formen och originell med innehållet

Ett vanligt misstag vid Internetmarknadsföring är att försöka profilera sig med sin nätplats. Därför kan vi se massor av originella utformningar med flash-effekter och annat. Det fungerar inte. Besökarna vill känna igen sig.

Kreativ byrå

För några år sedan satt jag i ett möte med en kreativ byrå. De hade i uppgift att ta fram en ny form till nätplatsen för det företag jag då var anställd på som webbmaster. Deras lösning var ganska originell, med menyerna på ovanliga ställen.

Vanlig inställning

- Regler är till för att brytas, sa de på fullt allvar, när jag påpekade att det finns regler, visserligen oskrivna, för hur en navigationsmeny ska se ut för att besökarna ska hitta i den. Det speglar en inställning till nätet som tyvärr är alltför vanlig.

Grundläggande oförståelse

Man tycks tro att bara för att mediet är nytt och bygger på modern teknik är det fritt fram för kreativ design och fräcka funktioner. Det synsättet bottnar i en grundläggande oförståelse för det verkligt nya i hur nätet fungerar. De ser inte revolutionen.

Originella menyer

Ta det här med menyerna. Jag har sett det mesta i nyskapande form för menyer. Menyer som glider fram från sina gömställen. Menyer som flyger upp vid beröring. Menyer som glider åt sidan och till och med menyer som snurrar i spiral.

Originella vägskyltar

Tänk om varje stad skulle profilera sin egenart med formen på sina vägskyltar. Eller om arkitekter skulle vara originella med placeringen av strömbrytarna för belysningen. Vi vill inte ha originella vägskyltar och kreativa placeringar av strömbrytare.

Vi vill känna igen oss

När vi kommer till en ny stad vill vi känna igen vägskyltningen och när vi kommer till ett nytt rum vill vi inte leta efter belysningsknappen. Det är likadant på nätet. När vi kommer till en ny nätplats vill vi känna igen oss direkt.

Nätet inget för smarta

Nätet är inte längre en smart plats för smarta och coola människor som vill göra smarta saker. Det kanske var så i början på 90-talet. Då gick det att komma undan med dåliga lösningar därför att besökarna trodde att det var dom det var fel på och att de inte förstod sig på datorer och "det här med internet"

Vanliga saker

Det går inte att gömma sig bakom tekniken längre. Nu är nätet fullt av vanligt folk som vill göra vanliga saker. Och de kräver att få göra det enkelt och snabbt. De är medvetna om sitt värde och är snabbt borta om en plats inte motsvarar deras förväntningar.

Besökare otåliga

Den absolut vanligaste känslan en besökare har inför en ny nätplats är otålighet. Man vill se direkt om det finns något av värde där. Få saker på nätet är så irriterande som att behöva leta efter det viktigaste. Låt dina besökare slippa gissa sig fram.

Enkla saker om igen

De bästa nätplatserna är de som har identifierat sina besökares vanligaste önskemål om vad de vill göra där. Mest värde skapas av de platser som låter massor av besökare göra samma sak om och om igen. Så enkelt är det. Rensa din plats från allt annat än det dina besökare önskar göra. Och gör allt för att underlätta för dem.

Bra enkla strategier

Se bara på de enkla strategier världens mest lönsamma nätplatser har utvecklat. Amazon, Google, Skype, Ebay, Ryanair. Alla har de identifierat enkla saker som besökarna vill göra. Och de har tagit fram enkla sätt för dem att göra det på.

Förlegad tankefigur

Gå inte i den vanliga fällan att göra din nätplats unik. Gå inte på talet om att det gäller att utmärka sig. Det synsättet bygger på en förlegad tankefigur som lever kvar i massmarknadssamhället. Där gäller det att skilja sig från mängden. Så är det inte här.

Besökaren ensam

När en besökare kommer till din plats finns det bara hon och du. Hon ser ingen annan nätplats. Så vad finns det att skilja ut sig ifrån? Tvärtom, för varje ny och originell plats en besökare kommer till desto tröttare blir hon på originaliteten.

Självbetjäning

Tänk på din nätplats som den enkla, strömlinjeformade, rättframma plats för självbetjäning som besökaren väntar sig att den ska vara. Du får ut mest av din plats om du tar reda på vad besökarna vill och erbjuder dem att enkelt och snabbt utföra det.

Var generös

Ok, varumärket då? Eller branding, som det heter på massmarknaden. Om du vill utmärka dig, få ett bra varumärke på nätet och ett gott rykte, ska du erbjuda bättre service än alla andra. Du ska ge support utöver det vanliga och du ska vara generös.

Samarbete nätrevolutionen

Det är där som det verkligt nya med nätet ligger. Den revolutionen ser inte de traditionella marknadsförarna. Besökarna, de blivande kunderna kommunicerar med varandra. De litar mer på varandra än på företagens reklam. Utnyttja det.

Varumärke på nätet

Är du generös med ditt kunnande, respekterar besökarna och har bra service och ger utmärkt support så sprids det. Det är verklig varumärkesreklam. Där kan du vara riktigt originell.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!