<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

"Ju mindre, desto bättre" är en urgammal insikt som alltför ofta glöms bort. Istället är det grisprincipen som gäller alltför ofta i marknadsföring och på alldeles för många nätplatser. Den säger att om lite av en sak är bra, är mer av samma ännu bättre. Inget kunde vara mer fel.

Besökarna hanterar högst sju till tio val

Enligt en undersökning som Google gjort kan den vanlige besökaren på en nätplats hantera högst 7-10 val. Det är skälet till att Google har en så enkel nätplats. För det är ju inte så att Google inte erbjuder mer. Tvärtom, de har cirka 30 andra tjänster utöver sökfunktionen.

Google säger nej till det mesta

Marissa Mayer är den som ansvarar för vad som släpps fram på Googles förstasida. I en intervju i en artikel för Fast Company berättar hon om hur det går till: "Jag måste säga nej till många som vill ha in länkar där". Av de trettio tjänster som Google erbjuder finns det bara länkar till åtta på förstasidan.

Endast kvalificerade länkar på första sidan

"För att kvalificera till förstasidan måste en ny tjänst vara så attraktiv och populär att den får miljontals besök per dag", konstaterar Fast Company i sin artikel. Kandidater till en plats på förstasidan måste först bevisa sitt värde på sidan för avancerad sökning i vad som närmast är en evolutionär process.

Få klarar kraven

Om de, som tjänsten Bildsök, bevisar sitt värde genom att på ett par veckor öka från runt sjuhundratusen till nästan två miljoner besök per dag kanske de kvalificerar för en plats på förstasidan. "Det är inte många som klarar det. Det är bra".

Håll nätplatsen enkel

Gör som Google och försök hålla din nätplats enkel och rakt på sak. Släpp inte taget och kontrollen över vad som kommer in där. Det är lätt att säga ja och svårt att säga nej. Ett nej måste motiveras, men det skärper dina argument. Fall inte för frestelsen att allt som ser bra ut också ska släppas fram.

Besökarna och läsarna bestämmer

Läsarna, besökarna och kunderna är de som bestämmer på nätet. Detta är en insikt som har svårt att tränga igenom. Besökarna väljer vart de vill gå, vad de vill se och vad de vill göra. Det räcker inte att presentera budskapet så snyggt som möjligt och hoppas att tillräckligt många faller för det.

Det går inte att kommunicera budskap på nätet

Det är själva idén med budskap det är fel på. Det är ett misstag att tro att det går att kommunicera budskap via nätplatsen. Vi besökare vill inte vara passiva mottagare av aldrig så angelägna eller attraktiva budskap. Vi bestämmer själva. Och vi är inte ett dugg intresserade av företaget eller organisationen bakom.

Google tjänar pengar på relevanta annonser

Google tjänar bra med pengar på sina annonser. Det är de som syns i den högra kolumnen på sökresultatsidan. Där visas bara annonser som är relevanta för den som har sökt på det begrepp sidan är genererad för. Det är samma strategi som för första sidan: enkelhet, relevans och att underlätta för besökaren.

Betala inte dyrt för enbart exponering

Man visar inte annonser bara för att det finns många besökare där att exponera dem för. Vilket är det traditionella argumentet för annonsering och som många stora annonsörer betalar dyrt för på andra platser. Google visar bara det som är relevant. Allt annat vore förödande för deras varumärke.

Besökarna främst ger framgång

Framgångsrika nätplatser sätter besökarnas behov och önskemål främst. Det är därför nätet är en så spännande plats för oss besökare och en så frustrerande plats för marknadsförare. Det är vi som bestämmer vad vi vill se, läsa och göra, inte de.

Moget ledarskap vågar säga nej

Att ge besökarna vad de vill ha och inget mer kräver skicklighet och erfarenhet av dig som nätplatsansvarig. Endast ett moget ledarskap kan verkligen sätta besökaren/kunden främst. Det räcker inte med fagert tal om kunden i centrum. Det krävs framförallt mod att vara konsekvent och våga säga nej till allt som är bra men onödigt.

Enkelhet bästa strategin

Förenkla din nätplats, ta bara med det absolut nödvändigaste för att dina besökare ska bli nöjda. Har du inte ledningen med på det måste du övertyga dem. Visa på Googles framgångar och förklara vad enkelhet kan göra för er.

Enkelhet är den bästa strategin i en komplicerad värld.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!