<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Skriv annonser som minskar antalet klick

Internet ställer en massa etablerade sanningar inom marknadsföring på ända. En sådan sanning är att en annons ska läsas av så många som möjligt för att få bästa effekt. Det är en rest av det gamla massmarknadstänkandet.

Varje klick kostar

Det vanligaste sättet att ta betalt för nätannonser är en kostnad per klick. Det betyder att ju fler som klickar på din annons desto dyrare blir det. En låg kostnad per klick växer snabbt till stora belopp när kampanjen kommer igång om man inte ser upp.

Skriv uteslutande

Därför gäller det att skriva annonserna så att de inte drar till sig för många klickningar. Det kan verka som en paradox, men är det enda möjliga. Det gäller att skriva uteslutande så att endast de som är intresserade av ditt erbjudande klickar.

Onödiga klickningar frustrerande

Nätet uppmuntrar till jämförelser. Det är dess själva natur. Vi vill alla finna det bästa erbjudandet när vi letar. Ibland innebär det att vi måste klicka på annonser bara för att kontrollera om det är något för oss. Och att klicka på en annons i onödan skapar bara frustration.

Effektivare annonser

Fördelen med att bara de verkligt intresserade klickar på din annons är uppenbara. Dels miskar antalet klick och därmed kostnaden och dels ökar chansen att de som klickar verkligen stannar och köper. Annonsen blir effektivare.

Enkla regler för effektiva annonser

Här följer några enkla regler som kan verka som inspiration i arbetet att skriva effektiva nätannonser.

Ett exempel

Antag att vi säljer exklusiva, ekologiska friskvårdsprodukter till SPA-anläggningar och andra institutioner. Vi vill alltså inte att vanliga konsumenter som letar efter dessa produkter klickar på vår annons.

Steg ett - ange detaljerna

Precisera det som går att ange tydligt som pris, erbjudandets varaktighet och andra viktiga och begränsande faktorer. I vårt exempel skulle vi behöva vara tydliga med pris och minsta storlek på beställning och evenuell tidbegränsning.

Steg två - lyft fram begränsningarna

I vårt exempel måste ministorleken på beställningen framgå tydligt. Eftersom vi säljer exklusiva varor är priset viktigt. Är leveransadressen en begränsande faktor? Skriv det i så fall. Principen är att leta efter viktiga begränsningar och lyfta fram dem.

Steg tre - välj de faktorer som ger bäst effekt

Nu gäller det att välja vilka av våra begränsningar som ger den lägsta klick-kostnaden och därmed den största effekten. Här gäller det att känna besökarna och veta vilka vi vill nå och vilka vi inte vill ha.

Förslag till text

Så här skulle vår annons kunna se ut:

"Exklusiva, ekologiska friskvårdsprodukter. Ge dina gäster en riktig lyxupplevelse. Snabb leverans i Västsverige. Min. ett parti (x st). 1490 Kr. Gäller t om 15/5. www.domän.se"

Annonstexten är tillräckligt specifik för att hålla andra än inköpare borta samtidigt som signalorden exklusiv och lyxupplevelse lockar dem som vill erbjuda sina gäster just detta.

Var tydlig och relevant

Det är med annonsering på nätet som med all annan marknadsföring på Internet. Det gäller att endast locka relevanta besökare. Undvik generella termer och svepande löften. Var tydlig med vad du erbjuder så att endast de som är verkligt intresserade klickar på din annons.

Då sänker du dina kostnader och ökar dina chanser.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!