<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Vad vet du om dina besökare?

Alltför många webbplatser skapas med lösa antaganden om en tänkt målgrupps beteende och önskemål. I bästa fall. De flesta webbplatser tar mer hänsyn till företagets förmenta intressen än till de verkliga besökarnas.

Det bygger på ett felaktigt antagande som kommer från traditionell marknadsföring. Den som handlar om hur man gör för att synas i det allmänna bruset. Man betraktar webbplatsen som ett skyltfönster eller en broschyr. Ju fler besökare man lyckas få in desto bättre anses det vara.

Webben är inget massmedium

Internetmarknadsföring skiljer sig på ett grundläggande sätt från traditionell: webben är inget massmedium. Bara den som själv, genom en länk, söktjänst eller direktadress, har letat sig till en webbplats ser den. Ingen råkar bara titta in.

Bra innehåll får besökaren att stanna

Internetmarknadsföring handlar om vad vi gör med besökaren när hon har kommit. Hur får vi henne att stanna och bli kund eller vad det är vi vill? Svaret är givet: med bra innehåll. Ett innehåll som motsvarar och helst överträffar hennes förväntningar.

Ta reda på vad besökaren vill

För att motsvara besökarens förväntningar, skapa ett bra innehåll och skriva bästa möjliga texter, måste vi veta vem hon är. Det går inte att komma undan detta. Vad vill hon, hur tänker hon, vad får henne att stanna till, vilka ord använder hon, har hon bråttom, vilka tider är hon inne? Osv. Det är mycket vi behöver veta.

Ok, men hur gör man? I ett tidigare nyhetsbrev har jag gett en del tips. Se: Nr 21, Känn dina besökare.

Analysera dina besöksdata

Men ett första steg och grunden för allt annat är analys av besöksdata. I loggfilen finns hårda fakta om besökarnas beteende. Där syns det vilka sidor som aldrig blir lästa, hur snabbt besökaren lämnar webbplatsen, vilken sida hon gör det på och mycket mer.

Det anses att vara bra att få många besök. Men om 80 % av besöken är kortare trettio sekunder är det frågan om dessa ska räknas. Det är uppenbart bättre med få besökare som stannar än många som studsar. Ett misslyckat besök kan skada ditt varumärke.

Analys av loggfilerna

Att studera loggfilerna är en passiv analys i efterhand. Den största fördelen med den metoden är priset. Alla webbhotell tillhandahåller någon form av analysverktyg, ofta gratis. Har du inte redan fått tillgång till detta bör du begära det av din leverantör eller serveransvarig.

Övervakning av trafiken

En annan metod är att använda ett verktyg som aktivt övervakar trafiken. Med ett sådant får du en helt ny känsla för webbplatsen. Du ser att den lever och används av verkliga besökare. Det är en märklig upplevelse att när som helst kunna se om det har varit några besökare inne nyligen och vad de har gjort.

Nackdelen med denna metod är priset. Det är en ASP-tjänst med en månadsavgift. Du måste också lägga in en liten bit främmande kod på dina sidor. Men den stora fördelen är närvarokänslan och precisionen. Koden som rapporterar trafiken ligger sist på varje sida. Därför registeras inget besök förrän hela sidan är nerladdad.

Analysera och testa

Hur du än gör kommer du att bli rejält förvånad första gången du gör en analys. Våra besökare uppför sig inte som vi tror. För att vi ska lyckas med våra webbplatser måste vi veta vad vi gör. Det krävs en hel del tankemöda och tester för det. Analys av loggfiler och/eller trafik är en början.

Och tvärtom: om du inte analyserar och testar gör du inte ditt jobb.

Här är ett bra ställe att leta verktyg för analys av loggfiler: http://www.cnetdownload.com. Där finns både gratisprogram och demoversioner. Sök på begreppet "log analyzer" så kommer du rätt direkt.

Ett utmärkt verktyg för aktiv övervakning av trafiken som jag använder är Web CEO. Den finns i gratisversion om du vill prova först, vilket man bör göra.  

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!