<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Optimera på lång sikt

Du får säkert, precis som jag, en massa erbjudanden från olika SEO-företag. De är roande läsning. "Syns ditt företag i sökmotorerna?", eller någon liknande fråga brukar inleda. För att följas av en försäkran: "Vi kan hjälpa dig att få topplaceringar i de viktigaste sökmotorerna." En del rent av garanterar en plats i solen.

Några är seriösa - andra tar hand om allt

Några är seriösa och talar om långsiktig satsning på innehåll, länkstrategier och utformning. Ett arbete som även kräver en insats från dig. De flesta intar dock en klassisk byråhållning: de tar hand om allt. Om de bara får lösenordet till din server, lovar de att öka din besökstrafik. Hur det ska gå till framgår inte. Förmodligen något som strider mot söktjänsternas regler.

Två strategier för sökoptimering

Det finns i huvudsak två strategier för sökoptimering. En långsiktig, där resultaten inte märks förrän efter en lång tid, räkna med nio till tolv månader. Och en kort strategi, som ger höga placeringar betydligt snabbare. Vad du ska välja beror på typen av din verksamhet.

Katt och råttalek

Den kortsiktiga strategin bygger på att SEO-företaget försöker analysera den rådande sökalgoritmen, dvs den metod som sökmotorerna använder för att beräkna platsens placeringen i sökresultaten. Sedan vidtar de åtgärder anpassade efter den. Det är en sorts katt och råttalek med sökföretagens utvecklare. Det är en kamp som SEO-företagen är dömda att förlora allteftersom algoritmerna utvecklas.

Den kortsiktiga sökstrategin ser ut ungefär så här:

  1. SEO-företaget vidtar åtgärder på kundens nätplats som ger bra placeringar i enlighet med den för tillfället rådande sökalgoritmen.
  2. Sökföretagen ändrar algoritm därför att alltför många har kommit på hur man utnyttjar den, med följd att sökresultaten börjar bli allt sämre.
  3. Trafiken från söktjänsterna till kunden faller dramatiskt.
  4. Kunden klagar hos SEO-företaget.
  5. SEO-företaget gör en "analys" av den nya algoritmen och gör ändringar för att få tillbaka trafiken.
  6. Kunden väntar på att de nya åtgärderna får effekt.

Så håller det på.

Okvalificerad trafik

Inget SEO-företag, trots vad de själva påstår, förstår riktigt vad en algoritm är och dess syfte. Det innebär att de nätplatser som är optimerade efter dessa bara får okvalificerad trafik. Detsamma gäller länkar från länksamlingar, köpta länkar på tveksamma platser osv. Dessa metoder är knappast produktiva. Kunden riskerar istället sitt rykte.

SEO-företagen tjänar stora pengar

Men det finns pengar i verksamheten. SEO-företagen är de stora vinnarna i denna katt och råttalek, och tar de dessutom en månatlig avgift för denna "service" har de inkomsterna säkrade. I vissa fall tjänar deras kunder också på det, men deras glädje är kort och förlusten i varumärket kan på sikt bli betydande.

Söktjänster och besökare förlorar

Varken söktjänsterna eller vi besökare tjänar på denna verksamhet. Sökresultaten blir inte så bra som de skulle kunna vara, vilket innebär att vi måste anstränga oss ännu mer för att finna relevanta och vettiga platser. Det är bara frustrerande.

Var rädd om varumärket

Nätplatsägare måste vara mer rädda om sitt varumärke och kräva detsamma av de SEO-företag de använder. En topplacering är nog bra, men vad händer när de flesta besökarna från den snabbt trycker på bakåtknappen därför att de har kommit fel. Då hjälper inte en topplacering. Det goda intrycket är som bortblåst.

Bättre att annonsera

Den kortsiktiga sökstrategin är helt enkelt ingen bra idé. Om du behöver en snabb trafikökning av någon anledning är det bättre, enklare och säkrare att annonsera på söktjänsterna, med t ex Googles AdWords. Du betalar bara för den trafik du verkligen får och verksamheten är reglerad och riskfri.

Naturlig sökoptimering

Det är bara den naturliga optimeringen av en nätplats som ger resultat i längden. Den premieras av både besökare och söktjänster. Om du vill ha en långsiktig och stadig ström av kvalificerade besökare är den naturliga optimeringen den enda hållbara strategin. Det är den verkliga sökoptimeringen.

Relevant nätplats

En tillgänglig, snabb och överskådlig nätplats som svarar på besökarnas frågor underlättar för dessa. Den som skriver en sökfras i en sökmotor letar efter dess signalord i resultaten och klickar på den länk som ser mest lovande ut. Om du använder dina viktiga fraser i titel, beskrivning, rubriker och andra heta ställen vet både besökare och söktjänst att din nätplats är relevant och att den sökta informationen finns där och är lätt tillgänglig.

Långsiktig optimering

Detta är långsiktig optimering. Det går inte att ändra dessa element varje gång söktjänsterna byter algoritm. Rubriker, beskrivningar och texter måste vara konstanta med hänsyn dels till söktjänsternas lagring av dina sidor och dels till de arkiv och andra som länkar till dig.

Långsiktig sökoptimering oberoende av trender

Har du tålamod att vänta på resultaten ger den långsiktiga och naturliga optimeringen till slut ett bättre och hållbarare resultat än den kortsiktiga. Genom att vara långsiktig blir du oberoende av tillfälliga ändringar i söktjänsternas algoritmer, du kan möta alla nya söktjänster som utvecklas med ro, din plats fungerar lika bra för dessa. Det beror på att du, dina besökare, de som länkar till dig och söktjänsterna har samma mål.

Snabba resultat på lång sikt

Vi kan ta den här nätplatsen som exempel. Jag var från början tvungen att välja strategi för sökoptimeringen. Jag valde den långsiktiga. Det innebar att jag fick vänta länge, nästan ett år, på att söktjänsterna ens skulle lista den. Men nu har den ett grundmurat förtroende. Varje ny text som jag lägger upp toppar sökresultaten för relevanta sökfraser efter bara några dagar. Och de som kommer den vägen stannar och läser.

Naturlig optimering fungerar

Jag bryr mig inte om vilka algoritmer som är aktuella, jag räknar inte nyckelord och mäter inte frekvensen av dem. Jag krånglar inte med koden eller jagar länkningar. Jag är faktiskt ganska lat. Jag försöker fokusera på det som intresserar mig och förhoppningsvis mina läsare, innehållet.

Det som fungerar för mig borde fungera för andra också.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!