Persona - ett exempel
Varför har man en webbplats?
Är du webbplatsansvarig på ett mellanstort eller större företag? Arbetar du med marknadsföring där webben är en viktig del? Anser du att din webbplats har en stor outtnyttjad potential och att du, om du bara fick chansen, skulle kunna använda den mycket bättre?
Då är det dig jag skriver för
Ända sedan 1995, när jag höll mitt första seminarium om internetmarknadsföring för en grupp företagare i Småland, har jag funderat på vem jag egentligen vänder mig till. Det har varierat. Där i den ljusa före detta Pingstkyrkolokalen satt det möbelhandlare, snickeriägare, husfabrikanter och kommunalpolitiker.
Vad ska man ha det till?
Det var en rysare att demonstrera internet med ett skakigt modem ute på det småländska höglandet. Men det var en nyttig erfarenhet att möta deras jordnära frågor, fjärran från internethysterin i Göteborg och Stockholm. "Det där ser ju bra ut, men vad ska man ha det till?"
Alldeles för många företag har än idag inget bra svar på det. Det är här du och jag kommer in. Det är därför jag skriver den här kolumnen varje vecka. Min avsikt är naturligtvis att långsamt bygga upp ett förtroende och bli känd som expert på webbtexter och innehållshantering.
Programmerare och grafiker
Från början kom de som ansvarade för företagens webbplatser, och nu bortser jag från de skräckexempel där vd:s 16-årige son fick bygga den, från två håll. Där fanns programmerare som visste allt om HTML och där kom grafiker som hade lärt sig Dreamweaver.
Ingen av dessa grupper tyckte att innehållet var så noga. Huvudsaken var att det fanns fräcka funktioner och/eller häftig grafik som imponerade på kollegorna. Och så länge företagsledningarna antingen inte förstod eller brydde sig om vad som pågick, gick det bra.
Nu håller detta på att förändras.
Marknaden har tagit över
Programmerarna har gett upp och återgått till sin programmering. Webben har övertagits av marknadsfolk. Här finns det två huvudgrupper. Dels har vi Flasharna, de som anser att Macromedia Flash är det bästa som hänt sedan hjulet och de andra, som har insett att en bra webbplats utgår från ett bra innehåll och välskrivna texter.
För vem och varför?
Jag skriver inte för Flasharna. Jag skriver för de andra. De som dagligen kämpar med de vanligaste fördomarna och föreställningarna om vad en webbplats är och vad den ska innehålla.
Tycker du som jag att de viktigaste frågorna att ställa är: för vem gör vi detta och varför? Tycker du som jag att innehållet måste bestämma formen och att texterna ska skrivas med läsaren i åtanke och inte något diffust marknadsföringsmål. Då är du min perfekta läsare.
Pedagogiskt problem
Tillsammans har vi ett gigantiskt pedagogiskt problem. Hur får vi företagare och webbplatsägare att inse att de behöver hjälp med att få ordning på sina webbplatser? Så att deras webbplatser börjar verka för företaget och inte bara tillfredsställer någon reklamfantasi.
Har du någon gång funderat så här? Att webbplatsen faktiskt skulle kunna gör verklig nytta för företaget. Då kan jag hjälpa dig.
Seppo Salmivuori
Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!