<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Råd för dialog med e-post

E-post är nog det mest kraftfulla marknadsföringsverktyg du kan använda. Gör du rätt och med respekt för dina kunder kan du uträtta storverk. Gör du fel likställs du med skurkaktiga avsändare av skräppost och ditt varumärke är förstört. Många byråer och deras kunder tror att e-post är ett billigt sätt att skicka DM. De har fel. E-post är inte DM.

Saker att tänka på

Det hjälper inte hur mycket tillstånd du har av mottagarna och att du följer lagen. Om dina utskick uppfattas som spam är de det. Det är mottagaren som bestämmer vad som är skräp och vad som är välkommet. Med detta sagt kan vi gå vidare och diskutera e-post i marknadsstrategin. Här följer en lista på saker som måste övervägas.

Gör det inte själv

Först det tekniska. Fortfarande tror många företag att de kan använda egna servrar och egen IT-personal för att skicka e-post på ett professionellt sätt. Glöm det. Det är alldeles för mycket som kan gå fel och minsta misstag kan resultera i en svartlistning i något av alla de register som bevakar spamtrafiken. Det är inte värt risken.

Hyr e-posttjänsten

Din tid är för värdefull att slösas bort på krånglande teknik. Använd istället de frigjorda resurserna till att fundera på hur din dialog med kunder och andra intresserade kan förbättras. Låt någon annan sköta tekniken. Det finns numera bra tekniska lösningar. Gör en lista på vad en leverantör ska klara för att du ska vara nöjd och hyr tjänsten.

Kräv resultat

Och var krävande. Den tiden är förbi när det räckte för en e-postleverantör att garantera enkla nyckeltal, som antal levererade mejl inom en viss tid. Kräv att dina utskick ger önskat resultat. Det innebär att din leverantör måste ta aktiv del i dina kampanjer och ge råd och komma med förslag till hur dialogen kan förbättras. De har den erfarenhet och den kompetens som du behöver tillgång till.

Glöm datawarehouse

Strunta i stora datalager, datawarehouse, laddade med kundinformation. De är historia. Det kanske var en bra idé för några år sedan, men bygger på ett förlegat DM-tänkande. Om du baserar dina e-postutskick på uppgifter som är några år, eller månader, gamla är du garanterad en plats bland spammarna. En dialog kan inte bygga på gamla uppgifter. Nätet är ett omedelbart medium.

Tryck inte ut ditt budskap

Det är många som gör det misstaget. Möjligheten att skicka e-post direkt har fått många företag att vakna till. Tryckerier, databasföretag, adressmäklare och andra, alla erbjuder de sina tjänster som om e-post bara är ett nytt sätt att distribuera DM. Bara för att någon har kryssat i en ruta i ett formulär någonstans, tror man att det är fritt fram att skicka allt möjligt till dem. Gör inte det misstaget.

E-post är dialog

E-post är ett intimt medium som ger dig chansen till en meningsfull dialog med dina kunder. En dialog på lika villkor. Om du skickar ut något som det minsta påminner om en broschyr eller annat PR-material har du förbrukat mottagarens förtroende och för alltid minskat värdet av den kanalen. Och ditt varumärke har förmodligen tagit allvarlig skada.

Lyhörd dialog

Sluta att vara kreativ. Det ordet är för alltid förknippad med gammaldags marknadsföring; med kreativa kampanjer, kreativa enheter och kreativa idéer. Det handlar inte om att väcka uppmärksamhet eller att vara intressant. Det handlar om dialog, om samtal på lika villkor. Det betyder att du måste veta vad den du talar med vill och vara lyhörd för dennes behov.

Bra dialog leder till köp

Skillnaden mellan en kreativ enhet och ett meningsfullt samtal är enorm. En snygg annons i en veckotidning eller en fräck reklamfilm kanske i bästa fall väcker ett förstrött intresse. En bra dialog leder till handling och köp. Det räcker med en länk till en nätplats, som löser ett verkligt problem och du har en kund. Nätet handlar om interaktion. Vi vill göra saker där.

Bra dialog kräver mycket arbete

Det krävs mycket mer tankearbete för att få till en bra och meningsfull dialog än att skapa fräcka enheter. Här står reklambyråer och marknadsförare inför en gigantisk omskolning. Tyvärr är nog många byråer fortfarande alltför upptagna med att skapa kreativa enheter för att vinna designtävlingar med än att lära sig hur man skapar en bra dialog.

Hela organisationen måste vara med

Se om ditt hus. Se till att hela organisationen vet vad det handlar om. Det är ingen mening med att bygga upp en bra dialog med en kund för att, när hon behöver hjälp, lämna över henne till en okunnig serviceavdelning. Har ni ett CRM-system som inte fungerar än, är det hög tid att fixa det. Inget är så avtändande på en relation som att behöva upprepa saker man tog för givet var kända för motparten.

Bry dig om dina kunder

Det enda sättet att skapa en bra dialog med kunder och intresserade är att bry sig om dem. Ansträng dig att ta reda på vad de behöver, vilka problem de har och håll reda på vad ni redan har gjort tillsammans. Den som bara ser kunder som siffror på ett excel-ark gör ett stort misstag och missar stora affärer.

Visa pespekt

Vi föredrar att göra affärer med de företag som behandlar oss med respekt, vet när vi vill ha kontakt och när vi inte vill ha det. Företag som visar att de förmår känna våra behov och vet tillräckligt om oss utan att missbruka den kunskapen. Företag som respekterar att vi bestämmer över relationen och när vi vill ha en dialog.

Tillsammans med en kompetent leverantör av e-posttjänster kan du uträtta storverk med den dialogen. Om du vågar tänka nytt.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!