<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Ett nytt sätt att skriva

Texter på nätet är något helt annat än texter för tryck. Att skriva för nätet är att lära om allt från början. Tro inte dem som påstår att bra texter är bra oberoende av medium. Så är det inte. Texter på nätet kräver ett nytt sätt att tänka text. Vi är på väg in i något helt nytt.

Nätrevolutionen

Nätet är det mest omvälvande som hänt sedan boktryckarkonsten och kommer att påverka våra liv lika mycket som den gjorde en gång. Utan att märka det har vi alla ändrat vårt sätt att se på text. Och vi blir irriterade utan att kanske veta varför när det gamla sättet tränger in i det nya.

PDF:er passar inte på nätet

Ett konkret exempel. PDF:er är ett otyg, eller hur? De tar tid att hämta, de kräver senaste PDF-läsaren och man vet inte alltid om de öppnas i ett eget fönster eller inte. En nätplats som hänvisar till PDF:er för viktig information berättar något väsentligt för oss om företaget bakom.

PDF:er tillhör en förgången tid. De är tänkta för tryck. De är skrivna för tryck och de är formgivna för tryck. De passar helt enkelt inte på nätet. Att då tvinga besökaren att ladda hem en PDF för viktig information är en förolämpning mot denne. Det är detsamma som att säga att "vi orkar inte arbeta om innehållet för nätplatsen så du får en PDF istället".

PDF är ett format för att transportera dokument till tryckeriet. Det var inte avsikten att de skulle transporteras till nätet. En nätplats är ingen broschyr. Det är därför vi blir irriterade när vi finner broschyrer där. Broschyrer bläddrar man i. Ingen bläddrar på en nätplats.

Tänkt att läsas utanför företaget

Det här illustrerar den största skillnaden mellan tryckt text och nättext. En broschyr, en PDF, är tänkt och skriven för att läsas utanför företaget. Den är avsedd att studeras i en annan kontext. Utanför företaget behöver läsaren påminnas om företaget och dess namn. Därför börjar många meningar med just företagets namn.

En broschyr måste formges för att hålla kvar intresset. Den har bilder för att lätta upp texten och för att den ska fungera även om läsaren bläddrar i den bakifrån. Texten har en viss längd och en berättande stil. Allt detta passar i den tryckta världen där upplagan bestämmer kostnaden och ramarna.

Nätplatsen är företaget

På nätplatsen gäller andra förutsättningar. En nätplats är sitt eget sammanhang. Den som kommer till en nätplats vet var hon är och behöver inte påminnas om företagets namn. På en nätplats befinner man sig inne i företaget, inte utanför. Det är ju därför man är där, för att se hur just det här företaget kan vara till hjälp.

Nättexten ren och avskalad

Texten i en broschyr ska vara lätt att läsa, den ska ha flyt och gärna ha målande beskrivningar. Den ska vara aktuell i åtminstone några månader. Texten på nätplatsen ska däremot vara rakt på sak och får inte slösa med besökarens tid. Läsaren måste kunna lita på att texten är dagsaktuell. En nättext är helt avskalad allt utom det som leder besökaren rätt.

Nättext bygger på länkar

Den andra stora skillnaden mellan tryckt text och nätet är formatet. Den tryckta texten är disponerad. Nättexten flyter. Tryckt text har ett omfång, ett visst antal sidor. Nättexter har inga gränser, de har länkar. Länkar är nättextens essens. Därför är det meningslöst att tala om längden på en text för nätet. En nättext har ingen längd och inget slut.

Tänk text som länkar

För att skriva bra nättexter måste man alltså tänka i länkar istället för i berättelser med början och slut. Detta är nog den största utmaningen för den som är skolad att skriva för tryck. Det här är ett helt nytt sätt att tänka text. Hur vi hanterar länkar avgör hur bra vi skriver för nätet. Mer om länkar i ett kommande brev.

Sökrevolutionen ger kunderna makten

En tredje stor skillnad är tillkomsten av söktjänsterna. De har vridit makten över konsumenter och kunder ur händerna på de stora företagen. Ett företag han inte längre ensamt kontrollen över hur deras produkt ska beskrivas genom att trycka ut reklamfilmer och broschyrer.

Besökarnas egna ord

Den som söker efter något på nätet gör det med egna ord och egna fraser. Det företag som vill få besök av kunder på sin nätplats måste efterforska vilka ord dessa använder. De måste lära sig att använda besökarnas egna ord. Besökarna tar sakta men säkert över makten över beskrivningarna. Företagens varumärken hänger på hur väl de kan anpassa sig till detta.

Nya sätt att lagra och sprida innehåll

Tekniken att trycka text på papper har under sexhundra år fungerat väl för att distribuera och lagra innehåll. Det mesta av dessa funktioner håller på att tas över av nätet. Det må kanske beklagas av någon, men det är så det är. Vi lever i en oerhört spännande tid och det gäller att se det nya an med tillförsikt och lära sig att hantera det.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!