<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Lönande generositet

När flera programvaruföretag på nittiotalet började erbjuda sina produkter gratis till nätanvändarna var många skeptiska. Men det visade sig vara en lysande idé. Kunder som fick programmen gratis betalade gärna för uppdateringar. Gratis blev lönsamt.

Nya sätt för marknadsföring

Att generositet lönar sig har allt fler upptäckt. Det beror på att traditionella metoder för marknadsföring inte räcker längre. För självklart är den här gratistrenden en form av marknadsföring. Det gäller att finna nya sätt att marknadsföra sig både på och utanför nätet.

Inga vanliga gratisprov

Gratis prov på varor och tjänster är ju inget nytt men det börjar dyka upp i en omfattning och på ett sätt som måste ses som ett trendbrott. Det handlar inte längre om små obetydliga gratisprover utan riktiga och värdefulla varor och tjänster.

Nya affärsmodeller

Den här kampen om alltmer självständiga, internetvana och upplysta kunder, som inte längre bryr sig om tomma budskap, tvingar fram helt nya affärsmodeller och nya marknadsföringsmetoder. Metoder som bygger på respekt för kunder och konsumenter och nya tänkesätt.

Nya trender

De här gratismodellerna kommer att bli ett viktigt och avgörande inslag i framtida sätt att driva framgångsrika företag. Företaget Trendwatching.com listar några tänkbara krafter bakom detta:

Sätt som trenden manifesterar sig på

Gratistidningar

Gratistidningar som Metro och andra. Det får väl mest ses som ett desperat försök att mjölka de sista dropparna ur en falnande marknad för traditionella annonser. Nästa steg här är nog specialiserade gratistidskrifter.

Mobiltelefoni

Gratis mobiltelefoni blir allt vanligare. Det som började med Skype har spridit sig och numera är det väl inte många som betalar för vanliga telefonsamtal. Talkster är ett företag som erbjuder gratis internationella samtal med den vanliga telefonen. Det finansieras med ett kort och diskret reklaminslag som inte stör.

Fria bilar

En biluthyrare i Österrike, LaudaMotion, erbjuder bilar för en Euro om dagen mot att bilen körs minst 30 kilometer per dag för att maximera exponeringen av reklamen på den. Och i Paris finns fria lånebilar på flera ställen.

Gratis GPS

Allt fler restauranger, kaféer och andra ställen börjar erbjuda gratis trådlös tillgång till nätet. Och det är bara en tidsfråga innan det finns gratis GPS-navigationssystem, som finansieras med platsanpassade annonser.

Produktplacering

I konsten att uppvakta övermätta och blaserade konsumenter tävlar många företag med att skänka bort värdefulla varor. Det handlar inte om enkla varuprov utan snarare om produktplacering bland riktiga kunder. Ett par exempel:

Gratis smycken...

Los Angelesföretaget SilverJewelryClub ger på sin nätplats bort smycken. Kunden har en kvart på sig att bestämma sig, sedan byts smyckena ut mot nya. Tanken är naturligtvis att sprida kunskap om varumärket. Man skickar smycken till 54 länder och kunden betalar bara för frakten.

...och blöjor

Ett turkiskt företag för blöjor, Evy Baby, har inrett rena och fräscha rum med skötbord och bekväma stolar för amning i flera städer i Turkiet. Självklart är blöjorna och andra av deras produkter gratis.

Nya generationer nya förväntningar

Det är klart att allt det här till en del beror på nätet och den omvälvning av marknaden som det har gett upphov till. Kunskap är inte längre förbehållet en liten elit och nya generationer som inte känner till den gamla marknaden har helt andra förväntningar.

Gratis inte billigt

Fältet är fritt för nytänkande här. Kanske har just ditt företag en unik möjlighet erbjuda en vara eller tjänst gratis och på så sätt öppna en helt ny marknad med nya möjligheter. Den här trenden innebär ju att gratis inte längre anses billigt.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!